Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Wrz 2014 Posty: 14104 Skąd: Niemcy
Wysłany: 2019-11-13, 22:19:09
Dziwi mnie ta różnorodność tych wież. Jest mi ona zagadką. Oczekiwałbym wszędzie jeden i ten sam model, no może dwa lub trzy, ale na pewno nie aż takiej rozmaitości.
Ciekawe, czy inne koła PTTK też mają taką "akcję". Muszę sprawdzić.
Na początku podałem dwa linki. Jeden dotyczy "kolekcjonowania" wież w woj. Lubuskim i ościennych. Na początek wystarczy 10 sztuk. Drugi link dotyczy odznaki ogólnopolskiej. Tam trzeba odnaleźć minimum 15 obiektów.
John Dee napisał/a:
Dziwi mnie ta różnorodność tych wież. Jest mi ona zagadką. Oczekiwałbym wszędzie jeden i ten sam model, no może dwa lub trzy, ale na pewno nie aż takiej rozmaitości.
Ogólnie są trzy rodzaje tych wież: Kolejowe, miejskie i zakładowe. Być może też dlatego że te wieże były budowane w różnych latach?
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Wrz 2014 Posty: 14104 Skąd: Niemcy
Wysłany: 2019-11-15, 16:57:19
MarcinB napisał/a:
Być może też dlatego że te wieże były budowane w różnych latach?
To byłoby dobre wyjaśnienie, ale podejrzewam, że za tym kryje się jeszcze coś innego. Może każde miasto chciało mieć swoją bardzo indywidualną “wizytówkę”, tak jak to było swego czasu z katedrami?
Ale ja bym się dziwnie czuł pracując w tych budynkach wkomponowanych w podstawę wieży, wiedząc że nade mną na podporach jest zbiornik z setkami ton wody.
Jakby to poleciało to mokra plama. W sensie dosłownym.
Chociaż pewnie można się przyzwyczaić...
_________________ Nie chcę pani schlebiać, ale jest pani uosobieniem przygody. Gdy patrzę na panią łowiącą ryby, pływającą po jeziorze, nie wyobrażam sobie, aby istniała bardziej romantyczna dziewczyna.
"Wolność i władza mają tylko jedną wspólną cechę: nadużywanie."
Karol Bunsch
Korzystając z tematu napomknę, że w mojej mieścinie są trzy wieże ciśnień, jedna miejska i dwie kolejowe. Zdjęcia można zobaczyć na już przedstawionej tu stronie:
./redir/wiezecisnien.eu/wojewodztwo-zachodniopomorskie/
Nie chciałem wrzucać zdjęć, bo nie wiem czy autor wątku nie miałby pretensji.
_________________
Sporadyczny turysta, kiedyś bardzo aktywny, serdecznie zaprasza na Pojezierze Drawskie
Byłem tam w 2019 roku, w wieży na górze jest kawiarnia z taką sobie kawą, za to z fenomenalnym widokiem
_________________ Nie chcę pani schlebiać, ale jest pani uosobieniem przygody. Gdy patrzę na panią łowiącą ryby, pływającą po jeziorze, nie wyobrażam sobie, aby istniała bardziej romantyczna dziewczyna.
"Wolność i władza mają tylko jedną wspólną cechę: nadużywanie."
Karol Bunsch
Dziwi mnie ta różnorodność tych wież. Jest mi ona zagadką. Oczekiwałbym wszędzie jeden i ten sam model, no może dwa lub trzy, ale na pewno nie aż takiej rozmaitości.
Chodzi o to, co jest wewnątrz takiej wieży - zbiornik pojedynczy (wieże okrągłe) lub podwójny (wieże "prostokątne"). Jak będę miał więcej czasu to wrzucę zdjęcia z mojej okolicy
Trochę informacji na temat wież wodnych (źródło: Księga elbląska cz. III pod redakcją Jerzego Zaskiewicza)
Cytat:
Początkowo, w pierwszej połowie XIX wieku, były to obiekty na planie kwadratu lub prostokąta, o wysokości dwóch lub trzech kondygnacji. Pompy były umieszczone na parterze, a prostokątne zbiorniki na wyższych kondygnacjach. Całkowicie budowano je z cegły. W związku z ciągłym zwiększaniem pojemności zbiorników, niewygodne stało się stosowanie w nich dna płaskiego - były problemy z wybrzuszaniem się metalu. Wprowadzono wtedy zmiany konstrukcyjne, które ukształtowały wygląd dzisiejszych wież wodnych. Pojawiły się pierwsze wieże z zbiornikami cylindrycznymi z dniem wypukłym. Wymusiło to również zmiany budowlane. W latach 60-tych XIX wieku pojawiają się wieże wielokątne - w późniejszym okresie często dwuzbiornikowe, a potem okrągłe. Problemem zbiorników z dnem wypukłym była ich podatność na przesuwanie po osadzeniu na pierścieniu mocującym. Wieże wodne w dużej części umieszczano blisko torów kolejowych, a wiadomo, że pociąg nie należy do najdelikatniejszych środków transportu. Drgania powodowały niestabilność zbiorników. I stąd kolejny przełom budowlany - patent profesora Wyższej Szkoły Technicznej w Aixia-Chapelle, inż. Otto Intze. W 1883 rok opracował on zbiornik z dnem wklęsłym. Pozwoliło to zmniejszyć średnicę oparcia zbiornika i wyeliminowanie jego poślizgu. W konstrukcjach budowlanych dało to wieże wodne z charakterystyczną szerszą górną częścią.
Na zdjęciu wieża wodna w Nowym Dworze Gdańskim
_________________ Drużyna 1
Chemas Forumowy Badacz Naukowy Kinomaniak wychowany na literaturze młodzieżowej
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.