PanSamochodzik.net.pl Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Drzewo genealogiczne (zespół badawczy)
Autor Wiadomość
misia 
Fanatyk Samochodzika



Pomogła: 8 razy
Dołączyła: 29 Lip 2012
Posty: 3363
Skąd: miasto Łódź
Wysłany: 2016-03-28, 15:44:20   

Czyli ta Cecylia Danecka z Nowomiejskiej (nauczycielka ze szkoły) nie jest matką ZN? :065:
Mam jeszcze taki plan, żeby "spotkać" pana "Filipa" i pokazać mu zdjęcia matki ZN (z książki p.Szylaka, mam już w telefonie) i zobaczyć, czy on ją rozpozna czy nie, ale ostatnio mi nie jest tam po drodze g:\ . Ale czy warto to sprawdzać?
_________________



"Prawda leży pośrodku - może dlatego wszystkim zawadza" - Arystoteles
 
 
 
John Dee 
Moderator
Per divina gratia huomo libero



Pomógł: 96 razy
Dołączył: 06 Wrz 2014
Posty: 12149
Skąd: Niemcy
Wysłany: 2016-03-28, 17:53:48   

misia napisał/a:
Czyli ta Cecylia Danecka z Nowomiejskiej (nauczycielka ze szkoły) nie jest matką ZN? :065:
Mam jeszcze taki plan, żeby "spotkać" pana "Filipa" i pokazać mu zdjęcia matki ZN (z książki p.Szylaka, mam już w telefonie) i zobaczyć, czy on ją rozpozna czy nie, ale ostatnio mi nie jest tam po drodze g:\ . Ale czy warto to sprawdzać?


Nowomiejskiej? Masz chyba na myśli Podmiejską? Nie, to nadal ta sama osoba, ta sama nauczycielka. Bo przecież nigdy ostatecznie nie ustaliliśmy, gdzie ta się urodziła, były tylko domysły, że w Żychlinie.
http://genealodzy.pl/inde...74426a8b#296395

Ale Cecylia z Żychlina urodziła się w roku 1903, matka ZN zaś, jeśli zmarła w roku 1960 w wieku lat 58, musiała się urodzić w 1902.
http://pansamochodzik.net...p=264766#264766

To są, Misiu, z całą pewnością dwie różne kobiety.

Co do “Filipa”, to powinnaś go moim zdaniem rzeczywiście ponownie odwiedzić i tym razem “ostro” przesłuchać. Ale i tak przypuszczam, że on miał jakichś innych Nowickich na myśli, bo po wojnie ich tam już raczej nie było, skoro mieszkali na Kruczej. Ale może rozpozna Cecylię jako nauczycielkę pobliskiej szkoły?
 
 
John Dee 
Moderator
Per divina gratia huomo libero



Pomógł: 96 razy
Dołączył: 06 Wrz 2014
Posty: 12149
Skąd: Niemcy
Wysłany: 2016-03-31, 21:44:05   

Miejscowość Strzemieszyce (Wielkie i Małe), z której wywodzi się Cecylia Danecka, leży niedaleko Katowic, tuż obok Dąbrowy Górniczej. Od Huty Kotowice nie dzieli jej nawet kilometr.



Dość smętna mieścina w Zagłębiu Dąbrowskim, a jednak, obok matki słynnego pisarza, wychowali się tu również takie sławy jak Janusz Gajos


i Krzysztof Kieślowski.


Poszperałem trochę w internecie i wydaje mi się, że Daneckich w najbliższym sąsiedztwie też jest sporo. Jeśli zdecydujemy się pójść tym tropem, szukając śląskich krewnych łódzkich Daneckich, to nie powinno to być zbyt trudne.
 
 
M.Gośka 
Forumowy Badacz Naukowy
Gośka & Gerswalde



Pomogła: 15 razy
Wiek: 42
Dołączyła: 09 Sie 2014
Posty: 649
Skąd: LDZ
Wysłany: 2016-05-13, 20:44:47   

Gaspard napisał/a:
Ater napisał/a:
Gaspardzie w swojej książce piszesz, że matka pisarza zmarła w 1960 mając 58 lat, co odpowiada nekrologowi który znalazłem? Jeśli miałeś tą informację z innego źródła niż moje to by potwierdzało, że to była matka Nienackiego.


Na 100% to jest matka Nienackiego! A o Jej śmierci w 1960 roku powiedziała mi żona pisarza, po czym rozmowa zeszła własnie na cmentarz Zarzew. Oprócz tego na pewno gdzieś o tym jeszcze czytałem (nie pamiętam już gdzie - proszę o wybaczenie!), prawdopodobnie w którymś z wywiadów ze ZN lub w jego artykułach, a może w jakichś innych źródłach. W kazdym razie 1960 rok, to na pewno rok śmierci Cecylii Nowickiej z Daneckich - mamy ZN.


Duże podziękowania dla Gasparda, który zawitał do Łodzi z dobrą nowiną
(właściwą lokalizacją grobów) gD> :564:
Dzięki jego informacjom oraz wsparciu udało się znaleźć groby matki, ojca oraz syna Zbigniewa Nienackiego.
Ciekawostką jest, że na tablicy syna zamiast skrótu - ś.p. jest B.P. co oznacza "błogosławionej pamięci" oraz imię Mariusz, zamiast Marek - kolejny członek rodziny, który nie używał pierwszego imienia.



_________________
Zakochana w Jerzwałdzie
 
 
Ater 
Forumowy Badacz Naukowy
vel Aster alias Duch Puszczy


Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 13 Sty 2014
Posty: 313
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2016-05-13, 21:34:34   

Brawo :564:
Jest też druga żona ojca, Maria Helena Nowicka. Według zwyczaju też używała drugiego imienia :)
Ostatnio zmieniony przez Ater 2016-05-13, 21:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Berta von S. 
Administratorka Wspomagająca
nienackofanka



Pomogła: 130 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 28083
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-13, 22:37:03   

Gratulacje. :564:
_________________
 
 
Szara Sowa 
Ojciec Zarządzający



Pomógł: 96 razy
Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 40599
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-05-14, 10:01:30   

Oj, długo się naszukaliśmy... Gratulacje! :564:

Klikam "pomógł" obojgu Badaczom! :564:
_________________
Nasze forum na facebooku: ./redir/facebook.com/pansamochodzikforum
Nasza forumowa geościeżka keszerska: ./redir/pansamochodzik.net.pl/viewtopic.php?p=240911#240911

Ostatnio zmieniony przez Szara Sowa 2016-05-14, 19:48, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 44 razy
Wiek: 57
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 9111
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-14, 15:31:23   

Określenie "błogosławionej pamięci" jak mi się zdaje, stosowano wobec osób innego niż rzymsko-katolickie wyznania. Tylko ja się zetknąłem ze skrótem "bł.p."
Pierwszy raz zetknąłem się z tym skrótem podcza lektury znanego opowiadania znakomitego Pisarza Ksawerego Pruszyńskiego "Karabela Z Meschedu". Tam o nieżyjącym już wtedy Lazarze Gitmanie, bohaterze opowiadania, który był wyznania mojżeszowego, użyto własnie takiego określenia.
_________________
Z 24
 
 
John Dee 
Moderator
Per divina gratia huomo libero



Pomógł: 96 razy
Dołączył: 06 Wrz 2014
Posty: 12149
Skąd: Niemcy
Wysłany: 2016-05-15, 00:02:10   

Czyli Gaspard zlokalizował groby, a Gośka zajęła się "pracą polową"? Co za dream team z was! Gratulacje i podziękowania. W końcu posiadamy więc i te ważne informacje. :564:

Ater, to może czas, by w oparciu o te nowe daty zaktualizować grafikę drzewa genealogicznego? ;-)
 
 
Berta von S. 
Administratorka Wspomagająca
nienackofanka



Pomogła: 130 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 28083
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-15, 12:59:42   

John Dee napisał/a:

Ater, to może czas, by w oparciu o te nowe daty zaktualizować grafikę drzewa genealogicznego? ;-)

Popieram prośbę.

Jak na razie wszystko się idealnie zgadza z opisem rodziny bohatera "Sumienia". Gdzie jest napisane, że matka Piotra (alter ego ZN?) miała dwie siostry - jedna mieszkała w Warszawie [chodzi tu o Helenę, która później przeniosła się do Milanówka], a druga - (najstarsza, bezdzietna) w Aleksandrowie Kujawskim.

Ciekawe czy potwierdzą się inne informacje z Sumienia – że babka ZN była żoną kolejarza i miała domek w okolicach Koluszek. I, że żebrała pod kościołem. ;-)

Znasz może Aterze imię i/lub nazwisko siostry z Aleksandrowa Kujawskiego? Można by spróbować namierzyć podczas zlotu dom, gdzie spędzał wakacje Nienacki. :)
_________________
Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2016-05-15, 13:43, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
John Dee 
Moderator
Per divina gratia huomo libero



Pomógł: 96 razy
Dołączył: 06 Wrz 2014
Posty: 12149
Skąd: Niemcy
Wysłany: 2016-05-15, 14:14:41   

Berta von S. napisał/a:
Ciekawe czy potwierdzą się inne informacje z Sumienia – że babka ZN była żoną kolejarza i miała domek w okolicach Koluszek. I, że żebrała pod kościołem. ;-)

Zgadza się, ojciec matki ZN był kolejarzem. :) O Koliszkach lub żebraniu aczkolwiek nic dotychczas nie słyszałem…
 
 
Gaspard 
Twórca
Mariusz Szylak - biograf Zbigniewa Nienackiego


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Sty 2016
Posty: 62
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-05-15, 21:00:32   

Przy okazji grobów rodziny Z.N. proszę zwrócić uwagę, że jego syn, zwany na co dzień Markiem, był w rzeczywiosci Mariuszem. Wyjaśniałem to już (podobna sytuacja jest ze mną :) ), ale tu macie dowód. Ponadto - bo różnie można to odczytywać - zmarł w 1999 roku, żył 45 lat, ale urodził się w 1953 roku, a nie w 1954.
_________________
Salutations!
Gaspard
Ostatnio zmieniony przez Gaspard 2016-05-15, 21:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Gaspard 
Twórca
Mariusz Szylak - biograf Zbigniewa Nienackiego


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Sty 2016
Posty: 62
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-05-15, 21:09:08   

I jeszcze jedna sprawa - bo się pogubiłem lub nie do końca zrozumiałem :) : Ater twierdzi, ze Maria Helena Nowicka była drugą zona Stanisława. Berta zaś chyba przychyla się do twierdzenia, że to... siostra matki Nienackiego (pisząc o tym, że zgadza się to z "Sumieniem", gdzie jest wskazana siostra matki Piotra).
Proszę o ew. "wyprostowanie" mnie :)
_________________
Salutations!
Gaspard
 
 
Ater 
Forumowy Badacz Naukowy
vel Aster alias Duch Puszczy


Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 13 Sty 2014
Posty: 313
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2016-05-15, 21:58:21   

Berta von S. napisał/a:
John Dee napisał/a:

Ater, to może czas, by w oparciu o te nowe daty zaktualizować grafikę drzewa genealogicznego? ;-)

Popieram prośbę.

Jak na razie wszystko się idealnie zgadza z opisem rodziny bohatera "Sumienia". Gdzie jest napisane, że matka Piotra (alter ego ZN?) miała dwie siostry - jedna mieszkała w Warszawie [chodzi tu o Helenę, która później przeniosła się do Milanówka], a druga - (najstarsza, bezdzietna) w Aleksandrowie Kujawskim.

Ciekawe czy potwierdzą się inne informacje z Sumienia – że babka ZN była żoną kolejarza i miała domek w okolicach Koluszek. I, że żebrała pod kościołem. ;-)

Znasz może Aterze imię i/lub nazwisko siostry z Aleksandrowa Kujawskiego? Można by spróbować namierzyć podczas zlotu dom, gdzie spędzał wakacje Nienacki. :)


Tak faktycznie p. Cecylia miała dwie siostry: Helenę (żonę Józefa Strumiłło "wujek Gromiłło") oraz Bronisławę (żonę Romana, lekarza pediatrię z Aleksandrowa Kujawskiego, nazwisko dopytam). Babcia Nienackiego Anna Danecka z domu Stanek, opisana w "Sumieniu" jako "piekielna staruszka" była i przez rodzinę tak wspominana. Nie czytałem wcześniej Sumienia, więc nie pytałem o żebranie babki przed kościołem. Dziadek był faktycznie kolejarzem. Daneccy pochodzili ze śląska, Dąbrowa Górnicza (Strzemieszyce) potem przenieśli się do Łowicza. Natomiast ojciec Nienackiego ożenił się ponownie z Marią Heleną. Miał też brata Sylwestra, który miał syna Witolda Nowickiego, lekarza dermatologa ze Zduńskiej Woli który zmarł w zeszłym roku.

Drzewo genealogiczne rodzin Daneckich i Nowickich:



Zdjęcie mamy, babci, Wojtka i Zbyszka:


Nowiccy przed wojną mieszkali na Podmiejskiej i stamtąd Niemcy ich wyrzucili. W styczniu 40 roku po wysiedleniu, całą rodziną mieszkali w Milanówku 2 lata, potem przenieśli się koło EKD a później pojechali do Słupii. Wojtek został u wujostwa do 44 roku, bo chodził do szkoły. Nie pracowali na roli. Wynajęli chatę i pracowała mama jako nauczycielka. Po wojnie mieszkali na Kruczej 3.
Ostatnio zmieniony przez Ater 2016-05-16, 14:33, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Berta von S. 
Administratorka Wspomagająca
nienackofanka



Pomogła: 130 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 28083
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-16, 00:01:43   

Dzięki za drzewko! :)
Graficzne zestawienie bardzo ułatwia ogarnianie tych niuansów (i Helen ;-) ).

Ater napisał/a:
całą rodziną mieszkali w Milanówku 2 lata, potem przenieśli się koło EKD a później pojechali do Słupii.

Co to znaczy koło EKD? Rozumiem, że zamieszkali gdzieś koło podwarszawskiej kolejki, ale w jakiej miejscowości? Już nie w Milanówku? Warto byłoby to wiedzieć, a najlepiej mieć adres. :)

Ater napisał/a:

Tak faktycznie p. Cecylia miała dwie siostry: Helenę (żonę Józefa Strumiłło "wujek Gromiłło") oraz Bronisławę (żonę Romana, lekarza pediatrię z Aleksandrowa Kujawskiego, nazwisko dopytam).

Mam pewną koncepcję. Znalazłam w internecie jakąś Helenę Strumiłło, z domu Danecką, która zmarła 12.06.1979. Może to właśnie milanowska ciocia ZN?

W tym samym spisie jest też Bronisława Wanda Drabarek, z domu Danecka (zmarła 15.03.1969). Jeśli ona byłaby aleksandrowską ciocią ZN, a jej mąż (jak mówisz) miał na imię Roman, to nazywałby się Roman Drabarek.

Poszperałam trochę w necie i był przed wojną w Aleksandrowie Kujawskim lekarz o takim nazwisku:
./redir/genealogyindexer.org/view/1939Ptel/1939Ptel%20-%200045.pdf

W „Sumieniu” jest informacja, że wujostwo mieszkali w dużym 7-pokojowym mieszkaniu z dwoma służącymi, bo mąż ciotki był ważną personą „lekarzem powiatowym” . Do tego by pasował fakt posiadania telefonu, co raczej (jak widać) było w Aleksandrowie rzadkością.

Zapytaj się szybko, bo ciekawa jestem, czy ten trop ma jakiś sens. :)

P.S. Ciekawe swoją drogą, który to może być ten "dom urzędniczy" na Słowackiego.

spis abonentów AK 1939.jpg
Plik ściągnięto 201 raz(y) 429,5 KB

_________________
Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2016-05-16, 00:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Barabaszz 
Sympatyk Samochodzika



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2016
Posty: 115
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2016-05-16, 09:25:58   

Cześć! Swego czasu na stronie forum bliźniaczego pisałem o wpisie znalezionym na stronie naszekujawy.pl a dokładnie o historii skarbu Hrabiego Mycielskiego-Trojanowskiego o treści:

"...Hrabia był też literatem, wydał swoje pamiętniki afrykańskie i przyjaźnił się z pisarzem i wizjonerem Antonim Ossendowskim. Pokłosie tej ich przyjaźni było mi dane obejrzeć prawie pół wieku temu w aleksandrowskim domu ówczesnego dyrektora szpitala, znanego lekarza, doktora Marlicza. Jego żona pokazała mojej rodzinie oprawione w złotą skórę dzieło Ossendowskiego pt. „Puszcze polskie”. Na którejś konkretnej stronie, niestety zapomnianej dawno przeze mnie, autor wraz z hrabią Edwardem zaszyfrowali wg. zasad kabały wskazówkę, gdzie został ukryty bliskowschodni skarb hrabiego. Nie trzeba dodać, że skarb ten nigdy nie został odnaleziony...."


Trochę wątpiłem w autentyczność tej historii, ale gdy zobaczyłem w spisie abonentów nazwisko Adama Marlicza - naczelnego lekarza powiatowego szpitala to przypomniałem sobie tę historie. Na pewno Marlicz i Drabarek (domniemany mąż ciotki Nienackiego) się znali. I tak historie o skarbie poznał Nienacki. Na spisie jest też hrabia Mycielski-Trojanowski.
Ostatnio zmieniony przez Barabaszz 2016-05-16, 09:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Szara Sowa 
Ojciec Zarządzający



Pomógł: 96 razy
Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 40599
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-05-16, 09:31:38   

Kolejne zdjęcie - biały kruk! :564:
_________________
Nasze forum na facebooku: ./redir/facebook.com/pansamochodzikforum
Nasza forumowa geościeżka keszerska: ./redir/pansamochodzik.net.pl/viewtopic.php?p=240911#240911

 
 
Berta von S. 
Administratorka Wspomagająca
nienackofanka



Pomogła: 130 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 28083
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-16, 10:23:55   

Cześć Barabaszu! :)

Barabaszz napisał/a:

"...Hrabia był też literatem, wydał swoje pamiętniki afrykańskie i przyjaźnił się z pisarzem i wizjonerem Antonim Ossendowskim. Pokłosie tej ich przyjaźni było mi dane obejrzeć prawie pół wieku temu w aleksandrowskim domu ówczesnego dyrektora szpitala, znanego lekarza, doktora Marlicza. Jego żona pokazała mojej rodzinie oprawione w złotą skórę dzieło Ossendowskiego pt. „Puszcze polskie”. Na którejś konkretnej stronie, niestety zapomnianej dawno przeze mnie, autor wraz z hrabią Edwardem zaszyfrowali wg. zasad kabały wskazówkę, gdzie został ukryty bliskowschodni skarb hrabiego. Nie trzeba dodać, że skarb ten nigdy nie został odnaleziony...." [/i]

Trochę wątpiłem w autentyczność tej historii, ale gdy zobaczyłem w spisie abonentów nazwisko Adama Marlicza - naczelnego lekarza powiatowego szpitala to przypomniałem sobie tę historie. Na pewno Marlicz i Drabarek (domniemany mąż ciotki Nienackiego) się znali. I tak historie o skarbie poznał Nienacki. Na spisie jest też hrabia Mycielski-Trojanowski.

Bardzo ciekawa historia. W jej prawdziwość faktycznie można powątpiewać biorąc pod uwagę, że hrabia był ponoć pod koniec życia bardzo biedny. Ale to przecież zupełnie nieistotne.

Nawet jeśli szyfr i ukryty skarb są wymysłem (np. żony doktora Marlicza), to jest bardzo prawdopodobne, że inna zaprzyjaźniona rodzina lekarza tę historię słyszała. I to niezależnie od tego, czy wujkiem ZN okaże się Drabarek, czy ktoś o innym nazwisku. Taka powtarzana po kątach (lub salonach) historia mogła mocno zaintrygować młodego Zbigniewa (który na pewno był dzieckiem o żywej wyobraźni) i trafić w nieco zmienionej formie do jednej z jego młodzieżowej powieści.
:564:

P.S. A skoro jesteś z Ciechocinka, to może masz ochotę do nas na dłużej lub krócej wpaść? :)
http://pansamochodzik.net...p=273140#273148
_________________
Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2016-05-16, 10:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Ater 
Forumowy Badacz Naukowy
vel Aster alias Duch Puszczy


Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 13 Sty 2014
Posty: 313
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2016-05-16, 13:14:53   

Berta von S. napisał/a:

Zapytaj się szybko, bo ciekawa jestem, czy ten trop ma jakiś sens. :)


Niestety szybko się nie da :( Ale wydaję mi się, że osoby z nekrologów są tymi które nas interesują.

Historia z hrabią też wydaję mi mało wiarygodną ponieważ ten, jak i każdy tytuł jest dziedziczony w linii męskiej. Ale jest ciekawa sama w sobie i mógł ZN się nią wzorować.
 
 
Berta von S. 
Administratorka Wspomagająca
nienackofanka



Pomogła: 130 razy
Wiek: 48
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 28083
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-16, 14:06:32   

Ater napisał/a:

Niestety szybko się nie da :( Ale wydaję mi się, że osoby z nekrologów są tymi które nas interesują.

Szkoda, bo chętnie bym się upewniła, czy jest sens dalej w tym kierunku szukać (np. namierzyć ten dom pracowniczy na Słowackiego).

Ater napisał/a:

Historia z hrabią też wydaję mi mało wiarygodną ponieważ ten, jak i każdy tytuł jest dziedziczony w linii męskiej. Ale jest ciekawa sama w sobie i mógł ZN się nią wzorować.

Wzorować mógł się na 100%. :)
Nie rozumiem, co masz namyśli z tym dziedziczeniem tytułu, jaki to ma związek z wiarygodnością historii o ukryciu skarbu?
_________________
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



Reklama:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Zapoznaj się również z nasza Polityka Prywatnosci (z dn. 09.08.2019)

  
ROZUMIEM
Strona wygenerowana w 0,5 sekundy. Zapytań do SQL: 16