PanSamochodzik.net.pl Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Błędy pisarza czy literówki?
Autor Wiadomość
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 68 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11408
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2023-11-07, 10:02:12   

Hebius napisał/a:
@Z24
W Świecie Młodych w 1974.


Jestem bardzo mocno zaskoczony i przepełniony wątpliwościami, bo w 74' czytywałem "Świat Młodych" na tyle regularnie, na ile pozwalały nasze prowincjonalne warunki. I totalnie nie pamiętam, żebym coś tam wychwycił, a czytywałem tam powieści w odcinkach jak najbardziej. Pierwszy raz czytałem PSiTT w formie książkowej.
_________________
Z 24
 
 
Hebius 
Fanatyk Samochodzika



Pomógł: 8 razy
Wiek: 55
Dołączył: 06 Wrz 2017
Posty: 2925
Skąd: z doskoku
Wysłany: 2023-11-07, 11:42:31   

Sam jeszcze wtedy ŚM nie czytałem, ale było o tym na forum (przy okazji pisania o ilustracjach Anny Stylo-Ginter), a Szylak podaje w aneksie (Aneks 1 - str. 244) w biografii ZN, że powieść drukowano w numerach 1974/4-43, 45-48.

Tu możesz sprawdzić dwa odcinki:
Świat Młodych 1974-05-10 #38
./redir/archive.org/details/swiat-mlodych-1974-05-10-nr-038/

Świat Młodych 1974-05-24 #42
./redir/archive.org/details/swiat-mlodych-1974-05-24-nr-042/
_________________
Drużyna 2

Ostatnio zmieniony przez Hebius 2023-11-07, 11:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 68 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11408
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2023-11-07, 15:18:44   

Hebius napisał/a:
Sam jeszcze wtedy ŚM nie czytałem, ale było o tym na forum (przy okazji pisania o ilustracjach Anny Stylo-Ginter), a Szylak podaje w aneksie (Aneks 1 - str. 244) w biografii ZN, że powieść drukowano w numerach 1974/4-43, 45-48.

Tu możesz sprawdzić dwa odcinki:
Świat Młodych 1974-05-10 #38
./redir/archive.org/details/swiat-mlodych-1974-05-10-nr-038/

Świat Młodych 1974-05-24 #42
./redir/archive.org/details/swiat-mlodych-1974-05-24-nr-042/


Rzeczywiście :galy:

Wtedy ŚM ukazywał się dwa razy w tygodniu, we wtorki i piątki i był czarno-biały, tzn. nie miał kolorowych ilustracji. Pierwszy numer kolorowy - chyba próbny - wypuszczono na 22 lipca tamtego roku. Miałem go. I w tej wersji potem ukazywał się trzy razy w tygodniu.
Pamiętam, że ilustracja I wydania książkowego (p, Anny Stylu-Ginter) kiedy ekipa Baśki wędruje po czymś, co może być połoniną, wydawała mi się znajoma.
Podejrzewam, że w pierwszym półroczu 74 r. w naszym mieście ŚM. był akurat jakoś trudno dostępny (albo był trudno dostępny dla mnie; kosztował chyba 1,50 zł :D ) i chyba sobie z góry odpuściłem gromadzenie odcinków i czytanie.
Na pewno się z tą edycję zetknąłem, ale raczej incydentalnie, bo nic prawie nie zostało mi w pamięci.
Dlatego wydało mi się to zaskakujące, bo wcześniej udało mi się skolekcjonować - niektóre odcinki wydobyłem od kolegów lub koleżanek - powieść "Widmo w zamku Kermoal". i skleić z niej taki rulon (było 30 odcinków). Przy czym tam odcinek zajmował całą stronę gazety.
_________________
Z 24
 
 
Chemas 
Forumowy Badacz Naukowy
Kinomaniak wychowany na literaturze młodzieżowej



Pomógł: 45 razy
Wiek: 55
Dołączył: 04 Wrz 2021
Posty: 12219
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2024-03-29, 09:25:29   

Nie wiem, czy już to było poruszane, czy nie. Wklejam więc wymianę myśli z innego z Kalendarium, by ewentualna dyskusja toczyła się tutaj.

https://pansamochodzik.net.pl/viewtopic.php?p=580651#580651

Kozak napisał/a:
28 marca 1947 roku - Z DZIENNIKA BAŚKI: Zwrotną datą w historii Bieszczadów stała się tragiczna śmierć gen. Karola Świerczewskiego w dniu 28 maja 1947 r*., zabitego w zasadzce przez UPA. Opracowano ostateczny plan likwidacji UPA, a żeby uchronić ludność przed skutkami nowych walk, tych, którzy czuli się Ukraińcami, przesiedlono na tereny Ukraińskiej SRR, a tym, którzy chcieli
zostać w Polsce, umożliwiono przesiedlenie się na Ziemie Zachodnie i Północne
.

* Cytat pochodzi z książki PSiTT, dostępnej w sieci :)


Kozak napisał/a:
Sprawdziłem w swojej "czarnej serii" PSiTT. Na stronie 51 w DZIENNIKU BAŚKI pisze: Zwrotną datą w historii Bieszczadów stała się tragiczna śmierć gen. Karola Świerczewskiego w dniu 28 maja 1947 r.
Czyli ZN vel Baśka nie do końca dobrze poznał historię Świerczewskiego :D
Ciekawe, czy w innych wydaniach jest taka sama data?
Jeżeli ktoś sprawdzi to proszę o informację :)


Siebie cytuję:

"Mogłem sprawdzić tylko w dość świeżym wydaniu Literatury, jedynym jakie posiadam i jest w miarę podobnie.

"Zwrotną datą w historii Bieszczad stała się tragiczna śmierć generała Karola Świerczewskiego 28 maja 1947 roku, ..."

Podobno wydania Literatury są bardziej zbliżone do oryginałów niż Warmii, co już na paru innych częściach sprawdziłem.

Wygląda więc na to, że błąd jest wcześniejszy od Warmii, ale sądzę, że to zwykła literówka, a raczej wyrazówka :) . Nienacki klepnął maj zamiast marca (i to i to na literę "m"), nikt nie sprawdził i poszło.

Zmiany pogrubiłem. Ta "moja" treść różni się nie znacznie od tej z czarnej serii. Przede wszystkim zwraca uwagę "Bieszczad" zamiast "Bieszczadów". Jakoś mi tak w ogóle forma "Bieszczadów" nie pasuje i gryzie w oczy :) "

Na pewno ktoś posiada I wydanie.
_________________


Sporadyczny turysta, kiedyś bardzo aktywny, serdecznie zaprasza na Pojezierze Drawskie
 
 
Even 
Moderator
żywa skamielina forumowa



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 5530
Skąd: Gdańsk

Wysłany: 2024-03-29, 10:33:02   

Chemas napisał/a:
Na pewno ktoś posiada I wydanie.

Ja mam wydanie II Czytelnik 1977 Warszawa.
W "Dzienniku Baśki" też widnieje data 28 maja 1947 roku.
Zajrzałem na stronę ZNHP i tam w dziale poświęconym zmianom w poszczególnych wydaniach nie ma wzmianki o różnicy pomiędzy wydaniem I a II odnośnie daty śmierci Świerczewskiego w "Dzienniku Baśki".
_________________


Martin Even
Grands Boulevards.
Akty meskie i kobiece bez odchyleń w stronę pornografii
Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, milczą
 
 
Kozak 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 37 razy
Dołączył: 30 Cze 2018
Posty: 7259
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2024-03-29, 10:58:17   

Chemas napisał/a:

"Zwrotną datą w historii Bieszczad stała się tragiczna śmierć generała Karola Świerczewskiego 28 maja 1947 roku, ..."
Podobno wydania Literatury są bardziej zbliżone do oryginałów niż Warmii, co już na paru innych częściach sprawdziłem.
Wygląda więc na to, że błąd jest wcześniejszy od Warmii, ale sądzę, że to zwykła literówka, a raczej wyrazówka :) . Nienacki klepnął maj zamiast marca (i to i to na literę "m"), nikt nie sprawdził i poszło.
Zmiany pogrubiłem. Ta "moja" treść różni się nie znacznie od tej z czarnej serii. Przede wszystkim zwraca uwagę "Bieszczad" zamiast "Bieszczadów". Jakoś mi tak w ogóle forma "Bieszczadów" nie pasuje i gryzie w oczy :) "
Na pewno ktoś posiada I wydanie.

Czyli w twoim wydaniu jest korekta tekstu. Zmieniono "Bieszczadów" na "Bieszczady" oraz "gen." na "generała", ale nikt nie zwrócił uwagi na datę :D

Even napisał/a:
Ja mam wydanie II Czytelnik 1977 Warszawa. W "Dzienniku Baśki" też widnieje data 28 maja 1947 roku.
Zajrzałem na stronę ZNHP i tam w dziale poświęconym zmianom w poszczególnych wydaniach nie ma wzmianki o różnicy pomiędzy wydaniem I a II odnośnie daty śmierci Świerczewskiego w "Dzienniku Baśki".

W takim razie jest to błąd Z. Nienackiego w zapisie daty :)

Może jeszcze dotrą informacje od innych miłośników Naszego Forum.
_________________
 
 
Chemas 
Forumowy Badacz Naukowy
Kinomaniak wychowany na literaturze młodzieżowej



Pomógł: 45 razy
Wiek: 55
Dołączył: 04 Wrz 2021
Posty: 12219
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2024-03-29, 11:04:40   

Kozak napisał/a:
ale nikt nie zwrócił uwagi na datę


To jest właśnie najlepsze :)

Jakaś tam korekta na pewno była, tak sądzę, chociaż nie znam się na tym, jak to drzewiej bywało. Pewnie na daty nie zwracano uwagi, zakładając, że Mistrz wie co pisze :D
Sprawdzano tylko literówki, o ile sprawdzano. :)
_________________


Sporadyczny turysta, kiedyś bardzo aktywny, serdecznie zaprasza na Pojezierze Drawskie
 
 
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 68 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11408
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2024-03-29, 11:31:59   

Kozak napisał/a:
W takim razie jest to błąd Z. Nienackiego w zapisie daty :)

Może jeszcze dotrą informacje od innych miłośników Naszego Forum.


W I wydaniu z 75. jest "gen." "Bieszczadów" i ten nieszczęsny maj :D .

Oczywiście jak każdy chyba bliżej związany z regionem obstaję przy formie "Bieszczadów" a nie "Bieszczad", która, aczkolwiek dopuszczalna, nie leży mi. Dlaczego? Ponieważ "Bieszczady" są wariantem słowa "Beskidy" a mówimy np. o pasmach Beskidów, a nie o pasmach Beskid. Ostatnio ten dopełniacz liczby mnogiej w postaci "Bieszczad" rozplenił się bezczelnie, zapewne z przyczyn SMS-owych lub podobnych.
W dawnych czasach w ogóle nie stosowano liczby mnogiej i pisano "za Beskidem", za górą Beskid" za "Bieszczadem", mając na myśli mniej więcej pasmo graniczne tych gór czy może główny dział wód.

Żeby było ciekawiej prof. Wiktor Schramm (1885-1958) tamtejszy krajan i znawca tamtejszej przyrody, którego pracom bardzo dużo zawdzięczam, kategorycznie się upierał, że Bieszczady są wyłącznie na wschód od Przełęczy Użockiej. Dla tej zaś części Bieszczadów (czyli dla Bieszczadów Zachodnich), która została przy Polsce, postulował nazwę Gór Sanockich i konsekwentnie ją stosował.

No i mamy tu częsty błąd logiczny "post hoc, ergo propter hoc" ("po tym, a więc na skutek tego") wynikający z pobieżnej znajomości przebiegu wypadków: data śmierci generała Świerczewskiego nie była przełomową w tym sensie, że przeprowadzenie akcji "Wisła" nie było uzależnione od tego wydarzenia. Operacja ta była planowana wcześniej i wyjazd generała w tamte rejony był z tym związany.
_________________
Z 24
Ostatnio zmieniony przez Z24 2024-03-29, 11:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Chemas 
Forumowy Badacz Naukowy
Kinomaniak wychowany na literaturze młodzieżowej



Pomógł: 45 razy
Wiek: 55
Dołączył: 04 Wrz 2021
Posty: 12219
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2024-03-29, 11:36:28   

Z24 napisał/a:
Ponieważ "Bieszczady" są wariantem słowa "Beskidy" a mówimy np. o pasmach Beskidów, a nie o pasmach Beskid. Ostatnio ten dopełniacz liczby mnogiej w postaci "Bieszczad" rozplenił się bezczelnie, zapewne z przyczyn SMS-owych lub podobnych.


A o tym nie pomyślałem, no popatrz.
Szczerze mówiąc nawet nie sprawdzałem jaka forma jest prawidłowa, czy też częściej używana. Po prostu jakoś mi to dziwnie brzmiało. :)
Dzięki Zecie za jak zwykle konkretne wyjaśnienia. :564:
_________________


Sporadyczny turysta, kiedyś bardzo aktywny, serdecznie zaprasza na Pojezierze Drawskie
 
 
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 68 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11408
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2024-03-29, 11:46:06   

Chemas napisał/a:
Szczerze mówiąc nawet nie sprawdzałem jaka forma jest prawidłowa, czy też częściej używana. Po prostu jakoś mi to dziwnie brzmiało. :)


Forma "Bieszczad" jest uważana za prawidłową, ale obecnie - takie odnoszę wrażenie, choćby czytając posty na niniejszym forum :D - staje się, że tak powiem, agresywnie wyłączną.

Chemas napisał/a:
Dzięki Zecie za jak zwykle konkretne wyjaśnienia. :564:


Miło mi :) .
_________________
Z 24
 
 
Szara Sowa 
Ojciec Zarządzający



Pomógł: 153 razy
Wiek: 57
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 48761
Skąd: Poznań
Wysłany: 2024-03-29, 12:15:30   

Generalnie od kilku już dekad, końcówka "ów" jest unikana gdzie tylko można, z uwagi na to, że kiedyś często była używana błędnie. A wywodziło się to ze złej odmiany nawiązującej do języka plebejskiego czy wiejskiego. Tak że wszyscy chcieli tego uniknąć, a niektórzy w tym przesadzali. No i teraz w każdym słowie końcówka "ów" jest podejrzana. :)
_________________
Drużyna 2

Nasze forum na facebooku: ./redir/facebook.com/pansamochodzikforum
Nasza forumowa geościeżka keszerska: ./redir/pansamochodzik.net.pl/viewtopic.php?p=240911#240911

 
 
Kozak 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 37 razy
Dołączył: 30 Cze 2018
Posty: 7259
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2024-03-29, 16:10:14   

Z24 napisał/a:
Kozak napisał/a:
W takim razie jest to błąd Z. Nienackiego w zapisie daty :)
Może jeszcze dotrą informacje od innych miłośników Naszego Forum.

W I wydaniu z 75. jest "gen." "Bieszczadów" i ten nieszczęsny maj :D .

Czyli nikt nie zwrócił uwagi na "małe przekłamanie" w dacie :D

Z24 napisał/a:
Chemas napisał/a:
Szczerze mówiąc nawet nie sprawdzałem jaka forma jest prawidłowa, czy też częściej używana. Po prostu jakoś mi to dziwnie brzmiało. :)

Forma "Bieszczad" jest uważana za prawidłową, ale obecnie - takie odnoszę wrażenie, choćby czytając posty na niniejszym forum :D - staje się, że tak powiem, agresywnie wyłączną.

Podobnie jak ekstrawagancki Janusz Korwin-Mikke, który promuje w pisowni Jakób, zamiast Jakub ;-)
W przypadku "Bieszczad" zgodzę się z Agnieszką Skucińską ...
./redir/wbieszczady.pl/bieszczadzkie-ciekawostki/z-bieszczad-vs-z-bieszczadow-krotki-pojedynek-na-szczytach-jezyka-polskiego/f34GBf7VY1aZQzLwzVHR
_________________
 
 
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 68 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11408
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2024-03-29, 19:01:58   

Kozak napisał/a:
Podobnie jak ekstrawagancki Janusz Korwin-Mikke, który promuje w pisowni Jakób, zamiast Jakub ;-)


Tak się kiedyś pisało, ale u w/w dżentelmena to - podejrzewam - może mieć głębsze uzasadnienie.

Kozak napisał/a:
Podobnie jak ekstrawagancki Janusz Korwin-Mikke


O mnie, zwykłym szaraczku, powiedzieliby "stuknięty", albo jeszcze bardziej brzydko i dosadnie...

Kozak napisał/a:
W przypadku "Bieszczad" zgodzę się z Agnieszką Skucińską ...
./redir/wbieszczady.pl/bieszczadzkie-ciekawostki/z-bieszczad-vs-z-bieszczadow-krotki-pojedynek-na-szczytach-jezyka-polskiego/f34GBf7VY1aZQzLwzVHR


Wolę jednak formę bardziej uzasadnioną gramatycznie i historycznie. Prof. Witold Taszycki dobrze to uzasadnił.
Pani Agnieszka przywołała ten sam argument co moja skromna osoba :D .
_________________
Z 24
 
 
Kozak 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 37 razy
Dołączył: 30 Cze 2018
Posty: 7259
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2024-03-29, 21:00:45   

Z24 napisał/a:
Kozak napisał/a:
Podobnie jak ekstrawagancki Janusz Korwin-Mikke

O mnie, zwykłym szaraczku, powiedzieliby "stuknięty", albo jeszcze bardziej brzydko i dosadnie...

Bez przesady :D
Z24 napisał/a:
Kozak napisał/a:
W przypadku "Bieszczad" zgodzę się z Agnieszką Skucińską ...

Wolę jednak formę bardziej uzasadnioną gramatycznie i historycznie. Prof. Witold Taszycki dobrze to uzasadnił.
Pani Agnieszka przywołała ten sam argument co moja skromna osoba :D .

Faktycznie :564:
_________________
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



Reklama:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Zapoznaj się również z nasza Polityka Prywatnosci (z dn. 09.08.2019)

  
ROZUMIEM
Strona wygenerowana w 0,41 sekundy. Zapytań do SQL: 12