Wysłany: 2020-01-02, 22:39:56 Samochody w Niewidzialnych
Jakimi samochodami poruszali się bohaterowie książki?
Na początek Mercedes gangu, czyli seria S. W linku poniżej można zobaczyć szczegóły i zdjęcia.
Niewidzialni poruszali się modelem 450SE (W116 E45). Jego sercem był silnik M117 w układzie V8 o pojemności 4520 cc, osiągający 225KM. W tej wersji auto rozpędzało się do 210 km/godz. 100 km/godz. osiągało w 8,5 s.
Ciekawostkę stanowi fakt, że 450SE posiadał automatyczną skrzynię biegów o trzech przełożeniach.
Alfred był co prawda utracjuszem, ale Volvo, którym jeździł było „eleganckie”. Szczegółów brak, więc musimy strzelać. Na liście podejrzanych znajdują się przede wszystkim dwa modele. Pierwszym z nich jest Volvo 164 ( ./redir/en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_164 ). Produkowane od 1968 do 1975 roku, a zatem w odpowiednim czasie.
Drugim może być coś z serii 200 (240/260), która pojawiła się na rynku jesienią 1974 roku ( ./redir/en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_200_Series ). Moim zdaniem świetnie pasuje - zwłaszcza sedan. Akcja książki dzieje się wiosną, latem i jesienią 1974 roku, ale Nienacki pisał Niewidzialnych w okolicach 1976 roku, więc mógł spokojnie wyposażyć Alfreda w Volvo 240/260.
Tak w kwestii technicznej - znacznie lepiej jest wrzucić na forum konkretne zdjęcia pojazdu razem z linkiem skąd pochodzi. Inaczej czytanie takich wpisów jest dość kłopotliwe...
Pomógł: 31 razy Wiek: 45 Dołączył: 26 Maj 2018 Posty: 6116 Skąd: Georgetown, Ontario
Wysłany: 2022-02-20, 03:17:10
Volkswagen Kędziorka. Będąc z "młodszego pokolenia", zawsze gdy w polskiej literaturze młodzieżowej czytałem o volkswagenach (np. w "Tolku Bananie" Bahdaja), to automatycznie wyobrażałem sobie Golfa. Najczęściej jednak musiałem redukować wyobraźnię do "Garbusa"
Ale tym razem naprawdę mógł to być Golf I, ewentualnie (jak w "Winnetou") Passat.
Mogły to być też starsze i mniej zaawansowane modele, jak "garbus" właśnie, Kharman Ghia, czy też 1500. Jednak czy te dwa ostatnie powszechnie występowały w Polsce?
Być może niektóre z niższych fabryk lub firm nadal posiadały starsze typy GAZ-21, ale dyrektor Marczak był w Ministerstwie i modele Wołgi GAZ-24 zaczęto dostarczać wyższej kadrze kierowniczej już w 1970 roku.
Pomógł: 66 razy Wiek: 61 Dołączył: 01 Gru 2012 Posty: 11311 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-02-21, 16:44:38
Lolek napisał/a:
Akcja rozgrywa się w 1974 roku. Marczak był dyrektorem departamentu w ministerstwie, na pewno musiał juź w tym czasie jeździć na nowym typie Wołgi.
Niewykluczone, a nawet wysoce prawdopodobne: oba te typy jeździły przez długi czas równolegle. Ale oczywiście dygnitarze państwowi średniego, czy nawet częściowo wyższego szczebla jeździli nowymi Wołgami. To znaczy wożono ich, a nie jeździli .
Pomógł: 31 razy Wiek: 45 Dołączył: 26 Maj 2018 Posty: 6116 Skąd: Georgetown, Ontario
Wysłany: 2022-02-21, 19:21:01
Jeśli model 24 Wołgi (ten nowszy) wszedł do produkcji w 1967 r. (u mnie tak podaje wikipedia), to Marczak w 1974 r. mógł takim jeździć. W zależności kiedy ministerstwo odnawiało flotę samochodową. Ewentualnie kiedy Marczak objął swe stanowisko, bo zapewne on też miał coś w tej kwestii do powiedzenia.
Nie pamiętam tamtych czasów, ale np. dyrektor przedsiębiorstwa, w którym pracował inż. Karwowski z "Czterdziestolatka" (1976 r.) pomykał jeszcze modelem 21, czyli tym starszym. Nie pamiętam też już dobrze serialu, ale Karwowski, gdy został dyrektorem chyba miał już Wołgę 24? Albo to był minister Zawodny
A Kędziorek? Mógł jeździć zarówno "Garbusem", jak i Golfem, ewentualnie Passatem, wszystkie te modele pasują do epoki. Zależy czym zajmował się tatuś
_________________ Drużyna 2
Ostatnio zmieniony przez Bóbr Mniejszy 2022-02-21, 19:27, w całości zmieniany 3 razy
W naszym kraju dyrektor każdej strategicznej fabryki jeździł samochodem Tatra - najpierw 603, a potem 613, ale niższy personel (zastępcy) otrzymali nową Wołgę już w 1970 roku, gdy tylko zaczęli ją eksportować z ZSRR.
Bóbr Mniejszy napisał/a:
wszedł do produkcji w 1967 r.
To wtedy zakończył się rozwój tego samochodu - prace rozwojowe zakończyły się z dużym wyprzedzeniem. Wszedł do masowej produkcji tuż przed 1970 r., aw 1970 r. zaczął być eksportowany do krajów RWPG jako pojazd dla wyższej kadry kierowniczej.
Bóbr Mniejszy napisał/a:
A Kędziorek?
Wolałbym raczej zgadywać, że był to VW Beetle.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lolek 2022-02-21, 20:26, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.