PanSamochodzik.net.pl Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Jerzwałd i okolice przed 1945
Autor Wiadomość
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 66 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11310
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-27, 12:06:07   

Kynokephalos napisał/a:
Mi chodziło o silne, nieprzyjemne, i niepożądane (czyli powstałe przypadkiem a nie celowo wkomponowane w słowo) skojarzenie tkwiące w samej nazwie (biorąc pod uwagę kontekst języka w którym jest używana), i niezależne od historii miejsca. Jeśli da się tego efektu uniknąć już w procesie nadawania oficjalnej nazwy, postulowałbym właśnie znalezienie mniej mylącego rozwiązania.


:564:

Tak jest wtedy powinno się to wziąć pod rozwagę.
Z lat 70-tych pamiętam anegdotę, wyczytaną bodajże w "Polityce", że mieszkańcy wsi Wielka Bieda czy Bieda Wielka wnieśli o zmianę nazwy, argumentując m. in. że nazwa nie odzwierciedla stanu majątkowego mieszkańców... Nazwę zmieniono na Średnica ;-) .

Berta von S. napisał/a:
Dopiero w latach 70. zmieniono Tręplin na Trupel. To oczywiście stawia w lepszym świetne powojennych uczonych, ale tym bardziej wydaje się dziwne.


Mi to specjalnie dziwne się nie wydaje: biurokracja chciała być hiperpoprawna, a jakiś językoznawca(?) chciał udowodnić własną niezbędność. Poza tym i ponad tym, to właśnie akurat w tamtych latach dokonano podłej i nie wiem czym uzasadnionej (jeszcze będąc na studiach czytałem odnośne akty normatywne) zmiany nazw w Bieszczadach i w sąsiedztwie.
_________________
Z 24
 
 
irycki 
Maniak Samochodzika
Pan Motocyklik



Pomógł: 24 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Paź 2015
Posty: 5814
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2017-08-27, 12:53:40   

Z24 napisał/a:
Poza tym i ponad tym, to właśnie akurat w tamtych latach dokonano podłej i nie wiem czym uzasadnionej (jeszcze będąc na studiach czytałem odnośne akty normatywne) zmiany nazw w Bieszczadach i w sąsiedztwie.


W przypadku Bieszczad to głównie chodziło o wyrugowanie "ukraińskiego brzmienia" tamtejszych nazw, Bieszczady wszakże miały być nasze, polskie, narodowe w formie i socjalistyczne w treści (albo na odwrót, nigdy nie pamiętam).

Stąd zmienianie Berehów na Brzegi i tego typu machinacje.
_________________

Nie chcę pani schlebiać, ale jest pani uosobieniem przygody. Gdy patrzę na panią łowiącą ryby, pływającą po jeziorze, nie wyobrażam sobie, aby istniała bardziej romantyczna dziewczyna.

"Wolność i władza mają tylko jedną wspólną cechę: nadużywanie."
Karol Bunsch

Moje fotoszopki (akt. 13.11.2022)
.
Ostatnio zmieniony przez Kynokephalos 2017-08-27, 12:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Z24 
Forumowy Badacz Naukowy



Pomógł: 66 razy
Wiek: 61
Dołączył: 01 Gru 2012
Posty: 11310
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-27, 13:35:53   

irycki napisał/a:
4 napisał/a:
Poza tym i ponad tym, to właśnie akurat w tamtych latach dokonano podłej i nie wiem czym uzasadnionej (jeszcze będąc na studiach czytałem odnośne akty normatywne) zmiany nazw w Bieszczadach i w sąsiedztwie.

W przypadku Bieszczad to głównie chodziło o wyrugowanie "ukraińskiego brzmienia" tamtejszych nazw,


Zapewne tak było ale uzasadnienia tego posunięcia nigdzie nie napisano. Poza tym - jeśli przyjąć taki zamiar - było to przeprowadzone niekonsekwentnie, a więc tym bardziej głupio.

irycki napisał/a:
Stąd zmienianie Berehów na Brzegi i tego typu machinacje.


To jest zwykłe tłumaczenie, więc to nie wygląda jeszcze najgorzej. Ale np. Chrewt zmieniono na bezbarwną Przystań, Uherce na Nową Wieś Bieszczadzką itd. Jeszcze gorzej, bo w niektórych nazwach uhonorowano np. różnych kacyków.
_________________
Z 24
 
 
Berta von S. 
Twórca
nienackofanka



Pomogła: 169 razy
Wiek: 52
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 32587
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-15, 22:49:19   

Dyskusja o przynależności tych ziem przypomniała mi wątek niezrealizowanych kanałów. :)

Była koncepcja połączenia Jezioraka z rzeką Osą przez jezioro Szymbarskie, którą w latach dwudziestych XIX wieku zaproponował radca rządowy Johanna Christiana Wutzke:

Zasygnalizowana możliwość połączenie Jezioraka z Wisłą pojawiła się w związku przedstawieniem przez Wutzkego wariantów skomunikowania jezior oberlandzkich z portami morskimi. Trasa żeglugi rzeką Osą byłaby o wiele krótsza niż rzeką Drwęcą, ale jednak nie byłaby to najkrótsza droga z Pogórza do Bałtyku. Nie podjęto więc żadnych działań w opracowanie i skonkretyzowanie tej idei, natomiast dwadzieścia trzy lata później inż. Georg Jacob Steenke rozpoczął realizację innej przedstawionej w tym artykule koncepcji, mianowicie budowy Kanału Oberlandzkiego (Elbląskiego), który połączył jeziora basenu Jezioraka z Bałtykiem.

(cyt. Kazimierz Skrodzki, Plany połączenia jezior Pojezierza Iławskiego z morzem - kanał jezioro Jeziorak - jezioro Szymbarskie i rzeka Osa).
_________________
Drużyna 5

Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2020-09-15, 22:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Kynokephalos 
Moderator
Członek Kapituły Samochodzikowej Książki Roku



Pomógł: 139 razy
Dołączył: 07 Cze 2011
Posty: 6655
Skąd: z dużego miasta.
Wysłany: 2020-09-17, 07:20:56   

Ciekawe, jaka była ekonomiczna kalkulacja tych pomysłów, czy ściślej: jaki był główny gospodarczy cel takich połączeń. Jakieś ożywienie, na pewno, ale na czym miało polegać? Na wielostronnym rozwoju, między innymi rolnictwa i małego przemysłu, dzięki połączeniu ich z dostawcami surowców i odbiorcami produktów - czy może przede wszystkim na ekstensywnym wyrąbywaniu i wywożeniu drewna? Pytam, bo nie wiem czy cieszyć się czy martwić, że te kanały nie zostały zrealizowane.

Pozdrawiam,
Kynokephalos
_________________
Wonderful things...
Zwycięzca rywalizacji rowerowej w 2019 r.

 
 
Szara Sowa 
Ojciec Zarządzający



Pomógł: 153 razy
Wiek: 57
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 48391
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-09-17, 08:07:43   

Mam wrażenie, zę takie kanały miały sens przed rozpowszechniuniem się kolei i pojazdów silnikowych. Potem raczej straciły ekonomiczną rację bytu.
_________________
Drużyna 2

Nasze forum na facebooku: ./redir/facebook.com/pansamochodzikforum
Nasza forumowa geościeżka keszerska: ./redir/pansamochodzik.net.pl/viewtopic.php?p=240911#240911

Ostatnio zmieniony przez Szara Sowa 2020-09-17, 08:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Berta von S. 
Twórca
nienackofanka



Pomogła: 169 razy
Wiek: 52
Dołączyła: 05 Kwi 2013
Posty: 32587
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-17, 11:01:39   

Kynokephalos napisał/a:
Ciekawe, jaka była ekonomiczna kalkulacja tych pomysłów, czy ściślej: jaki był główny gospodarczy cel takich połączeń. Jakieś ożywienie, na pewno, ale na czym miało polegać? Na wielostronnym rozwoju, między innymi rolnictwa i małego przemysłu, dzięki połączeniu ich z dostawcami surowców i odbiorcami produktów - czy może przede wszystkim na ekstensywnym wyrąbywaniu i wywożeniu drewna? Pytam, bo nie wiem czy cieszyć się czy martwić, że te kanały nie zostały zrealizowane.

Początkowo cel był ekonomiczny, bo chodziło o transport towarów, przede wszystkim drewna.
Ale plany różnych kanałów w tej okolicy pojawiały się i później. Na przykład w latach 70. były całkiem konkretne koncepcje połączenia Jezioraka z jeziorami Slim, Szymbarskim, kiedy planowano budowę "Szkoły Kapitanów". Ale nie pomysłodawcy nie dostali ostatecznie jakichś obiecanych środków z ONZ i koncepcja ośrodka szkoleniowego upadła (potem go zrealizowano, ale już w okrojonej formie).

A w 2004 pojawił się pomysł połączenia akwenów Jeziorak-Slim-Szymbarskie-Ząbrowskie. Projekt z takim wnioskiem złożył do władz Iławy Krzysztof Zakreta. I tu już argumentem był rozwój turystyki, dzięki wydłużeniu szlaku wodnego.
_________________
Drużyna 5

Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2020-09-17, 11:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



Reklama:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Zapoznaj się również z nasza Polityka Prywatnosci (z dn. 09.08.2019)

  
ROZUMIEM
Strona wygenerowana w 0,29 sekundy. Zapytań do SQL: 11