Pomógł: 66 razy Wiek: 61 Dołączył: 01 Gru 2012 Posty: 11310 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-27, 12:06:07
Kynokephalos napisał/a:
Mi chodziło o silne, nieprzyjemne, i niepożądane (czyli powstałe przypadkiem a nie celowo wkomponowane w słowo) skojarzenie tkwiące w samej nazwie (biorąc pod uwagę kontekst języka w którym jest używana), i niezależne od historii miejsca. Jeśli da się tego efektu uniknąć już w procesie nadawania oficjalnej nazwy, postulowałbym właśnie znalezienie mniej mylącego rozwiązania.
Tak jest wtedy powinno się to wziąć pod rozwagę.
Z lat 70-tych pamiętam anegdotę, wyczytaną bodajże w "Polityce", że mieszkańcy wsi Wielka Bieda czy Bieda Wielka wnieśli o zmianę nazwy, argumentując m. in. że nazwa nie odzwierciedla stanu majątkowego mieszkańców... Nazwę zmieniono na Średnica .
Berta von S. napisał/a:
Dopiero w latach 70. zmieniono Tręplin na Trupel. To oczywiście stawia w lepszym świetne powojennych uczonych, ale tym bardziej wydaje się dziwne.
Mi to specjalnie dziwne się nie wydaje: biurokracja chciała być hiperpoprawna, a jakiś językoznawca(?) chciał udowodnić własną niezbędność. Poza tym i ponad tym, to właśnie akurat w tamtych latach dokonano podłej i nie wiem czym uzasadnionej (jeszcze będąc na studiach czytałem odnośne akty normatywne) zmiany nazw w Bieszczadach i w sąsiedztwie.
Poza tym i ponad tym, to właśnie akurat w tamtych latach dokonano podłej i nie wiem czym uzasadnionej (jeszcze będąc na studiach czytałem odnośne akty normatywne) zmiany nazw w Bieszczadach i w sąsiedztwie.
W przypadku Bieszczad to głównie chodziło o wyrugowanie "ukraińskiego brzmienia" tamtejszych nazw, Bieszczady wszakże miały być nasze, polskie, narodowe w formie i socjalistyczne w treści (albo na odwrót, nigdy nie pamiętam).
Stąd zmienianie Berehów na Brzegi i tego typu machinacje.
_________________ Nie chcę pani schlebiać, ale jest pani uosobieniem przygody. Gdy patrzę na panią łowiącą ryby, pływającą po jeziorze, nie wyobrażam sobie, aby istniała bardziej romantyczna dziewczyna.
"Wolność i władza mają tylko jedną wspólną cechę: nadużywanie."
Karol Bunsch
Pomógł: 66 razy Wiek: 61 Dołączył: 01 Gru 2012 Posty: 11310 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-27, 13:35:53
irycki napisał/a:
4 napisał/a:
Poza tym i ponad tym, to właśnie akurat w tamtych latach dokonano podłej i nie wiem czym uzasadnionej (jeszcze będąc na studiach czytałem odnośne akty normatywne) zmiany nazw w Bieszczadach i w sąsiedztwie.
W przypadku Bieszczad to głównie chodziło o wyrugowanie "ukraińskiego brzmienia" tamtejszych nazw,
Zapewne tak było ale uzasadnienia tego posunięcia nigdzie nie napisano. Poza tym - jeśli przyjąć taki zamiar - było to przeprowadzone niekonsekwentnie, a więc tym bardziej głupio.
irycki napisał/a:
Stąd zmienianie Berehów na Brzegi i tego typu machinacje.
To jest zwykłe tłumaczenie, więc to nie wygląda jeszcze najgorzej. Ale np. Chrewt zmieniono na bezbarwną Przystań, Uherce na Nową Wieś Bieszczadzką itd. Jeszcze gorzej, bo w niektórych nazwach uhonorowano np. różnych kacyków.
Pomogła: 169 razy Wiek: 52 Dołączyła: 05 Kwi 2013 Posty: 32587 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-15, 22:49:19
Dyskusja o przynależności tych ziem przypomniała mi wątek niezrealizowanych kanałów.
Była koncepcja połączenia Jezioraka z rzeką Osą przez jezioro Szymbarskie, którą w latach dwudziestych XIX wieku zaproponował radca rządowy Johanna Christiana Wutzke:
Zasygnalizowana możliwość połączenie Jezioraka z Wisłą pojawiła się w związku przedstawieniem przez Wutzkego wariantów skomunikowania jezior oberlandzkich z portami morskimi. Trasa żeglugi rzeką Osą byłaby o wiele krótsza niż rzeką Drwęcą, ale jednak nie byłaby to najkrótsza droga z Pogórza do Bałtyku. Nie podjęto więc żadnych działań w opracowanie i skonkretyzowanie tej idei, natomiast dwadzieścia trzy lata później inż. Georg Jacob Steenke rozpoczął realizację innej przedstawionej w tym artykule koncepcji, mianowicie budowy Kanału Oberlandzkiego (Elbląskiego), który połączył jeziora basenu Jezioraka z Bałtykiem.
(cyt. Kazimierz Skrodzki, Plany połączenia jezior Pojezierza Iławskiego z morzem - kanał jezioro Jeziorak - jezioro Szymbarskie i rzeka Osa).
_________________ Drużyna 5
Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2020-09-15, 22:49, w całości zmieniany 1 raz
Kynokephalos Moderator Członek Kapituły Samochodzikowej Książki Roku
Pomógł: 139 razy Dołączył: 07 Cze 2011 Posty: 6655 Skąd: z dużego miasta.
Wysłany: 2020-09-17, 07:20:56
Ciekawe, jaka była ekonomiczna kalkulacja tych pomysłów, czy ściślej: jaki był główny gospodarczy cel takich połączeń. Jakieś ożywienie, na pewno, ale na czym miało polegać? Na wielostronnym rozwoju, między innymi rolnictwa i małego przemysłu, dzięki połączeniu ich z dostawcami surowców i odbiorcami produktów - czy może przede wszystkim na ekstensywnym wyrąbywaniu i wywożeniu drewna? Pytam, bo nie wiem czy cieszyć się czy martwić, że te kanały nie zostały zrealizowane.
Pozdrawiam,
Kynokephalos
_________________ Wonderful things...
Zwycięzca rywalizacji rowerowej w 2019 r.
Pomogła: 169 razy Wiek: 52 Dołączyła: 05 Kwi 2013 Posty: 32587 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-17, 11:01:39
Kynokephalos napisał/a:
Ciekawe, jaka była ekonomiczna kalkulacja tych pomysłów, czy ściślej: jaki był główny gospodarczy cel takich połączeń. Jakieś ożywienie, na pewno, ale na czym miało polegać? Na wielostronnym rozwoju, między innymi rolnictwa i małego przemysłu, dzięki połączeniu ich z dostawcami surowców i odbiorcami produktów - czy może przede wszystkim na ekstensywnym wyrąbywaniu i wywożeniu drewna? Pytam, bo nie wiem czy cieszyć się czy martwić, że te kanały nie zostały zrealizowane.
Początkowo cel był ekonomiczny, bo chodziło o transport towarów, przede wszystkim drewna.
Ale plany różnych kanałów w tej okolicy pojawiały się i później. Na przykład w latach 70. były całkiem konkretne koncepcje połączenia Jezioraka z jeziorami Slim, Szymbarskim, kiedy planowano budowę "Szkoły Kapitanów". Ale nie pomysłodawcy nie dostali ostatecznie jakichś obiecanych środków z ONZ i koncepcja ośrodka szkoleniowego upadła (potem go zrealizowano, ale już w okrojonej formie).
A w 2004 pojawił się pomysł połączenia akwenów Jeziorak-Slim-Szymbarskie-Ząbrowskie. Projekt z takim wnioskiem złożył do władz Iławy Krzysztof Zakreta. I tu już argumentem był rozwój turystyki, dzięki wydłużeniu szlaku wodnego.
_________________ Drużyna 5
Ostatnio zmieniony przez Berta von S. 2020-09-17, 11:03, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.