PanSamochodzik.net.pl Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

huculy.phorum.pl/viewtopic.php?p=20339#20339|wynajem samochodów rybnik|holowanie samochodów ciężarowych kostrzyn wielkopolski
Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Czesio1
2012-10-09, 15:45
Złota rękawica - informacje książkowe a rzeczywistość
Autor Wiadomość
Żołnierka 
Słyszał o Samochodziku



Dołączyła: 17 Mar 2010
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-17, 06:20:43   Złota rękawica - informacje książkowe a rzeczywistość

Witam, jestem nową użytkowniczką Forum.
Właśnie skończyłam lekturę "Pana Samochodzika i złotej rękawicy". Ze względu na porę, o której piszę te słowa (kwadrans po szóstej rano) można wnioskować, jak bardzo wciągające są dla mnie przygody pana Tomasza. Ale nie o tym chciałam.
Zastanowiło mnie, ile jest prawdy w legendzie o Złotej Rękawicy, spoczywającej na dłoni pokonanego rycerza krzyżackiego. Nienacki zastrzega wprawdzie, że jest to tradycja zachowana tylko w pamięci ludowej, ale jednocześnie, podczas otwarcia trumny jest mowa o dokładnych badaniach zbroi, które mają pomóc w ustaleniu pochodzenia rycerza.
Czy wiadomo coś więcej? Google po pobieżnym przeszukaniu nie powiedziało mi nic mądrego, ale może Wy coś wiecie, więcej?
Może kogoś to zainteresowało podobnie jak mnie i potrafi odpowiedzieć na pytania, kim byli pojedynkujący się rycerze i kiedy dokładnie miała miejsce ich walka? W czasie wielkiej wojny z zakonem czy już w czasie wojny trzynastoletniej?
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Szara Sowa 2011-05-06, 08:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Pan Tragacik 
Fanatyk Samochodzika


Pomógł: 8 razy
Wiek: 34
Dołączył: 16 Kwi 2009
Posty: 4410
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-03-19, 20:57:45   

Myślę, że ważniejsze od samej walki rycerzy jest w tej książce temat polskości - zachowania tradycji, kultury i języka.
Ja niestety nigdy sie nie skupiałem na samych faktach historycznych więc nie pomogę - ale przytaczani przez Nienackiego twórcy sztuki ludowej myślę, że są łatwiejsi do wytropienia i to chyba tego chciałby żebyśmy szukali - ale życze powodzenia. I na pewno wszyscy chętnie dowiemy się jeśli trafisz na jakiś trop :)

P.S. Witaj na forum!
_________________
 
 
Żołnierka 
Słyszał o Samochodziku



Dołączyła: 17 Mar 2010
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-20, 09:57:53   

W bardzo subtelny sposób rzuciłeś mi złotą rękawicę. Założyłam ten temat po prostu by zaspokoić ciekawość, a teraz przez Twój bodziec do poszukiwań szykuje mi się wakacyjna przygoda. Dobrze, podejmuję ją, ale umówmy się, że po maturze ;-)
Na początek mam pytanie, może trochę głupiutkie, ale wszak kto pyta, nie błądzi ( i mam nadzieję, że język mu nie kołowacieje ;-) ). Czy Gustaw Kodrąb i jego wiersz istnieli naprawdę czy zostali wymyśleni przez Nienackiego na potrzeby rozbudzenia w czytelniku zainteresowania poetami ludowymi? Bo to chyba trochę co innego - szukać tego, co zainspirowało legendę ludową, a tego co zainspirowało Nienackiego...
Zaczęłam od wikipedii, ale pod hasłem o kościele w Iławie i dokonanych w nim pochówkach jest tylko tyle:

Cytat:
W Iławie grzebano zmarłych w kościele co najmniej od XV wieku. Dowodem na to są umieszczone niegdyś w prezbiterium dwie płyty gotyckie. Obie są obecnie niemalże całkowicie zatarte, co stwarza problem identyfikacji osób pod nimi pochowanych. Jeszcze przed 1906 Bemrnhard Schmid zdołał odczytać na nich napis pomezaniensis. Najpewniej, wiec były to osoby duchowne, być może związane z zanikiem kapituły pomezańskiej w Szymbarku.

Znacznie więcej można powiedzieć o innej, pochodzącej z XVIII wieku płycie. Tu niemalże w całości zachowana inskrypcja informuje, iż przykrywała ona grób iławskiego burmistrza Jakuba Mücka i jego żony Zuzanny, zmarłej 25 maja 1745. Ciekawy jest brak daty śmierci Jakuba, choć nazwisko jego zostało wykute. Jakub zmarł najpewniej w 1751. Przeżył więc swą żonę co najmniej o 6 lat i prawdopodobnie po jej śmierci zamówił płytę, która przykryła jej grób. Zaznaczając na kamieniu swą osobę i datę urodzin, za życia już szykował sobie przy żonie – o czym zresztą wspomina – miejsce spoczynku.
Zmarłych chowano pod posadzką kościoła oraz w krypcie

Informacje o XVIII-wiecznych chowaniach nas siłą rzeczy nie interesują.
W akapicie "Ciekawostki":
Cytat:
Nieopodal wejścia do wieży znajduje się kamienna płyta nagrobna datowana na XV-XII w. Widnieje na niej bardzo już zatarty wizerunek rycerza w płaszczu z mieczem, a dookoła łacińskie, nieczytelne napisy.

Na razie tyle... :)
 
 
 
TomaszNN 
Ojciec Założyciel



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 22 Maj 2007
Posty: 1434
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2010-03-20, 10:16:23   

Żołnierka napisał/a:
Czy Gustaw Kodrąb i jego wiersz istnieli naprawdę czy zostali wymyśleni przez Nienackiego na potrzeby rozbudzenia w czytelniku zainteresowania poetami ludowymi?


Cytat:
Gustaw Kodrąb, twórca wiersza zmarł w 1941 roku. Mieszkał na półwyspie Bukowiec koło Matyt. Tu żył i umarł. Leży pochowany na małym cmentarzyku na półwyspie Sandacza ( nazwa wg. Nienackiego ). Był to ciekawy człowiek. Prosty rolnik, bez wykształcenia, ale pisał piękne wiersze po polsku, choć dookoła szalała germanizacja ludności polskiej. Mało kto wie, że był taki Jeziorakowy Kajka.

O jakim polskim rycerzu mówi wiersz Kodrąba? I znów okazuje się, jak bardzo nośny temat historyczny kolportuje Nienacki w swojej powieściowej legendzie, inspirujący i zaciekawiający do dziś. W czasach Kazimierza Jagiellończyka przebywał wśród rycerzy krzyżackich dumny zagranicznik, który nosił na prawej dłoni zrobioną ze złota rękawicę. Gdy chciał wyzwać kogoś na pojedynek, rzucał tę cenną rękawicę przeciwnikowi pod nogi. Pewnego razu spotkało takie wyzwanie polskiego rycerza. Podobno w okolicach Iławy odbył się pojedynek, w którym zwyciężył Polak. Gustaw Kodrąb pisząc w wierszu o polskim rycerzu podejmującym wyzwanie miał na myśli tamto sprzed wieków wydarzenie i polskie nad Krzyżakiem zwycięstwo
.

ŻRÓDŁO
 
 
 
Żołnierka 
Słyszał o Samochodziku



Dołączyła: 17 Mar 2010
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-20, 10:23:05   

Dziękuję. Widziałam tę stronę ( ./redir/www.czarterjachtu...nia/kodrob.html ). Zrozumiałam jednak, że jest ona oparta wyłącznie na tym, co napisał Nienacki, więc chyba nie może być traktowana jako wiarygodne źródło...
_________________
Kupię książkę A. Królikiewicza "Od Nicei do Nowego Yorku", wydawnictwo Lector Polonia, Warszawa 1927.
Poszukuję pamiątek związanych z majorem Henrykiem Dobrzańskim-Hubalem i działalnością jego Oddziału Wydzielonego Wojska Polskiego
 
 
 
Even 
Moderator
żywa skamielina forumowa



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 3749
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-03-20, 15:50:44   

Cytat przytoczony przez Ojca Założyciela właściwie niczego nie wyjaśnia.
Każdy może sobie tak napisać, jak twórca tej stronki. Tekst jej powstał wyraźnie na podstawie informacji zawartych w powieści.
Wg mojej wiedzy i przypuszczeń, Nienacki na potrzeby książki wymyślił legendę, być może zainspirowany wiadomościami o otwieraniu starych trumien w kryptach kościołów.
Jeśli chodzi o Kodrąba, to też jest to postać wymyslona przez Pisarza. Co prawda miała ona swój pierwowzór, ale żyjący na Półwyspie człowiek, wg informatora Nienackiego, umarł jeszcze w czasie II Wojny Światowej.
Jedyne informacje o Gustawie Kodrąbie znajdują się w "Złotej Rękawicy", a wszystkie inne źródła cytują je za tą powiescią.
Smaczku dodaje fakt, że w powiecie radomszczańskim, gdzie toczy się akcja "Worka Judaszów" znajduje się miejscowość Kodrąb. Podejrzewam, zresztą nie tylko ja, że nazwa ta zainspirowała Nienackiego, gdy szukał nazwiska dla bohatera swojej powieści.
W "Złotej Rękawicy" Nienacki jak zwykle umiejętnie pomieszał fakty z fikcją, a robił to zawsze po mistrzowsku, czego dowodem jest właśnie nasze dociekanie, które miejsca i postacie są fikcyjne, a które prawdziwe.
_________________


Martin Even
Grands Boulevards.
Akty meskie i kobiece bez odchyleń w stronę pornografii
Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, milczą
 
 
Żołnierka 
Słyszał o Samochodziku



Dołączyła: 17 Mar 2010
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-20, 16:06:29   

Dziękuję. Zawsze to jakiś konkret, niemniej "uszy mi oklapły".
Niech tam, skoro był pierwowzór poety, to może był i pierwowzór złotej rękawicy. Może zresztą nie złota rękawica, tylko złota ostroga albo diamentowy kolczyk ;-) Co by to nie było, poszukam najpierw w książce M. Biskupa Trzynastoletnia wojna z zakonem (Warszawa 1967). Zajrzę też do Pocztu rycerzy polski XIV i XV w, bodajże Piwowarskiego. Może będzie wzmianka o pojedynku któregoś z nich o cacko jubilerskie?
Poczytamy, zobaczymy...
 
 
 
Robin 
Fanatyk Samochodzika



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Mar 2009
Posty: 2715
Skąd: Mazury
Wysłany: 2010-03-20, 18:11:43   

Żołnierka napisał/a:
niemniej "uszy mi oklapły".


Mozna wiedziec dlaczego tak bardzo Ci zalezy na poznaniu prawdy? :)
_________________
 
 
Żołnierka 
Słyszał o Samochodziku



Dołączyła: 17 Mar 2010
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-21, 15:43:14   

Szczerze powiedziawszy to nie wiem, po prostu wciągnęło mnie to, zaintrygowało. Jedyna sensowna odpowiedź, jaką znajduję, to , że to mój Ałbazin :)
_________________
Kupię książkę A. Królikiewicza "Od Nicei do Nowego Yorku", wydawnictwo Lector Polonia, Warszawa 1927.
Poszukuję pamiątek związanych z majorem Henrykiem Dobrzańskim-Hubalem i działalnością jego Oddziału Wydzielonego Wojska Polskiego
 
 
 
Iwmali
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-21, 15:54:48   

Żołnierka napisał/a:
Szczerze powiedziawszy to nie wiem, po prostu wciągnęło mnie to, zaintrygowało.

Mnie na i po wakacjach nad Jeziorakiem zaintrygował prom, którym banda Czarnego Franka, Tomasz i inni przeprawiali się do gospody Nad Jeziorakiem! Niestety mimo, że pytałam na miejscu wielu ludzi i później wysyłałam pytania , nikt nie potrafił mi odpowiedzieć na to pytanie...tak naprawdę chodziło mi o konkrety, a nie o domysły! Mam nadzieję, że kiedyś dowiem się prawdy! Był ten prom czy nie? :)
 
 
Żołnierka 
Słyszał o Samochodziku



Dołączyła: 17 Mar 2010
Posty: 17
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-23, 01:23:33   

iwmali napisał/a:
Był ten prom czy nie? :)

Może kiedyś, za sto lat, potwierdzą to (lub wykluczą) dopiero badania archeologiczne ;-)

Pan Tragacik napisał/a:
I na pewno wszyscy chętnie dowiemy się jeśli trafisz na jakiś trop
Pozwalam sobie mieć cichutką nadzieję, że Pan Tragacik wyraził tu opinię ogółu. Zapaliłam się do tego pomysłu i nie chciałabym nikogo nudzić doniesieniami " z pola walki"...

Dziś opowiedziałam historię Złotej Rękawicy dwóm przyjaciółkom ze szkolnej ławy i jedna stwierdziła, że wyzwana na pojedynek przez owego złotorękiego Krzyżaka, capnęła by rękawicę i w nogi ;-) Potem podsunęła myśl "zapytania" Autora, czyli poszperania w starych wywiadach materiałach po nim pozostałych. Muszę przejść się do naszego wrocławskiego Ossolineum i zanurkować w starej prasie... :)
Ostatnio zmieniony przez Żołnierka 2010-03-23, 01:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Szara Sowa 
Ojciec Zarządzający
Przewodniczący Kapituły Samochodzik. Książka Roku



Pomógł: 53 razy
Wiek: 51
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 32582
Skąd: Poznań

Wysłany: 2010-03-23, 07:58:18   

Żołnierka napisał/a:
Pozwalam sobie mieć cichutką nadzieję, że Pan Tragacik wyraził tu opinię ogółu.


Na pewno większej częsci ogółu. Życzę powodzenia!
_________________
 
 
 
maq 
Słyszał o Samochodziku


Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 49
Wysłany: 2010-03-23, 08:50:52   

iwmali napisał/a:
Był ten prom czy nie? :)

Niestety nie
 
 
Iwmali
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-23, 09:36:18   

Szara Sowa napisał/a:
Żołnierka napisał/a:
Pozwalam sobie mieć cichutką nadzieję, że Pan Tragacik wyraził tu opinię ogółu.


Na pewno większej częsci ogółu. Życzę powodzenia!

Mnie to bardzo ciekawi, jak będziesz coś wiedziałam to proszę pisz, nawet najdrobniejsze odkrycie! :)
 
 
Iwmali
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-23, 09:38:17   

maq napisał/a:
iwmali napisał/a:
Był ten prom czy nie? :)

Niestety nie

Odebrałeś mi ostatnią nadzieję? Czyli znowu fikcja literacka? A w takim razie jak ten prom pływał i czy była tam jakaś gospoda przy promie? :065:
 
 
Even 
Moderator
żywa skamielina forumowa



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 3749
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-03-23, 10:09:57   

Ponieważ w latach sześćdziesiątych nie było jeszcze asfaltowej drogi z Iławy do Siemian, samochody stanowiły rzadkość, a prawie cały ruch odbywał się transportem konnym lub rowerami, wygodniej było podróżować wschodnią stroną Jezioraka i przeprawiać się przez jezioro na zachodni brzeg, tym bardziej, ze jezioro jest stosunkowo wąskie. Powstały więc przeprawy promowe w kilku miejscach, które jak zwykle zainspirowały Nienackiego do wymyślenia fikcyjnego promu na potrzeby swojej powieści. Wędrując wokół Jezioraka można napotkać ślady po starych przystaniach promowych, posłuchać o nich opowieści starych mieszkańców okolic (coraz mniej takowych pozostało), ale żaden z tych sladów nie pasuje dokładnie do przystani opisanej w "Nowych przygodach".
Nie pierwzy to i nie ostatni przykład w jaki sposób Nienacki "tworzył rzeczywistość" swoich powieści gromadząc w jednym miejscu elementy istniejące w rzeczywistości, ale całkiem gdzie indziej...
_________________


Martin Even
Grands Boulevards.
Akty meskie i kobiece bez odchyleń w stronę pornografii
Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, milczą
 
 
Hyperi0n 
Słyszał o Samochodziku



Wiek: 47
Dołączył: 31 Sty 2009
Posty: 14
Skąd: Germany
Wysłany: 2010-03-23, 10:11:45   

a to cytat z nienacki.art.pl
"Ponadto podobno w latach sześćdziesiątych w okolicach leśniczówki Sarnówek nad Jeziorakiem wybudowali sobie duży ośrodek wypoczynkowy pracownicy TVP. Dla celów zaopatrzeniowych uruchomiono prom - właśnie między Szałkowem, a Sarnówkiem."
 
 
Iwmali
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-23, 10:24:44   

Even napisał/a:
ale żaden z tych sladów nie pasuje dokładnie do przystani opisanej w "Nowych przygodach"

Zgadza się, ja sama podpytywałam ludzi, pokazywali mi różne pomosty, ale jeśli chodzi o gospodę to nikt nic nie słyszał! Może była drewniana i się rozsypała albo spłonęła? ;-)
Hyperi0n napisał/a:
Dla celów zaopatrzeniowych uruchomiono prom - właśnie między Szałkowem, a Sarnówkiem."

Tam też byłam, ale umiejscowienie promu nie pasuje, a poza tym Nienacki opisał tak naprawdę trzy promy. Koło Jerzwałdu, tam był naprawdę,ale już wtedy nie pływał, drugi fikcyjny i trzeci dla pracowników TV.
 
 
maq 
Słyszał o Samochodziku


Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 49
Wysłany: 2010-03-23, 19:56:32   

Niestety nie mam przy sobie książki żeby dokładnie doczytać gdzie miałby być prom i ta gospoda ale logicznie myśląc byłoby to nierealne. Ile w Polsce jest przepraw promowych nad jeziorem?
 
 
Even 
Moderator
żywa skamielina forumowa



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 3749
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-03-23, 20:19:58   

maq napisał/a:
logicznie myśląc byłoby to nierealne. Ile w Polsce jest przepraw promowych nad jeziorem?


Akurat w przypadku Jezioraka nie tylko było to logiczne, ale i realne. Kilka takich przepraw rzeczywiście istniało na Jezioraku.
_________________


Martin Even
Grands Boulevards.
Akty meskie i kobiece bez odchyleń w stronę pornografii
Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, milczą
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



Reklama:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo

Strona wygenerowana w 0,14 sekundy. Zapytań do SQL: 13